Ο Αυστριακός καλλιτέχνης Γκούσταφ Κλιμτ είναι γνωστός για τα αιθέρια πορτραίτα του στα οποία χρησιμοποιούσε πλούσια μοτίβα. Σήμερα, πολλά από τα έργα του θεωρούνται αριστουργήματα, αν και το «Φιλί» φαίνεται να ξεπερνά όλα τα άλλα σε φήμη και θαυμασμό.
Με τους μαγευτικά χρυσούς τόνους, τις στυλιζαρισμένες μορφές και την συναισθηματική του εικονογραφία, το «Φιλί» γοητεύει το κοινό από το έτος ολοκλήρωσής του, το 1908. Σήμερα, το εμπνευσμένο αυτό έργο βρίσκεται στην Γκαλερί του Belvedere στη Βιέννη και οι επισκέπτες κάνουν ουρά για να φτάσουν στην αίθουσα που φιλοξενείται.
Το ιστορικό πλαίσιο
Ως μέλος του Αποσχιστικού Κινήματος και πρωτοπόρος του Συμβολισμού – ένα Ευρωπαϊκό είδος τέχνης που χαρακτηρίζεται από μυστικιστικά μοτίβα, μια προσωπική προσέγγιση της τέχνης και με αισθητική παρόμοια με την πιο σύγχρονη Art Nouveau – ο Γκουστάφ Κλιμτ συχνά ακολουθούσε μια πρωτοποριακή προσέγγιση στη ζωγραφική. Το διακριτό του στυλ είναι ιδιαίτερα εμφανές σε αυτό τον διάσημο πίνακα, ο οποίος δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της Χρυσής περιόδου του ζωγράφου.
Τα έργα που παρήχθησαν εκείνη την εποχή διακρίνονται από διακριτά διαφορετικά επίπεδα και από ανάλαφρη λεπτομέρεια από φύλλα χρυσού. Εμπνευσμένο από τα Βυζαντινά μωσαϊκά, αυτό το επισχρύσωμα προσφέρει σε κάθε έργο μια λαμπερή εμφάνιση που απογειώνει το αιθέριο στοιχείο και στυλ του Κλιμτ.
Τι αναπαριστά το έργο τέχνης;
Στο «Φιλί» βλέπουμε ένα ζευγάρι που αγκαλιάζεται γονατισμένο σε ένα λιβάδι με άγρια άνθη. Ντυμένος με μια γεωμετρικά σχεδιασμένη ρόμπα και με ένα στέμμα από κλήμα στο κεφάλι του, ο άνδρας αγκαλιάζει το πρόσωπο της γυναίκας, καθώς γέρνει για να τη φιλήσει.
Η γυναικεία φιγούρα – της οποία το πολύχρωμο φόρεμα έρχεται σε σύγκριση με το αυστηρό ένδυμα του συντρόφου της – φορά άνθη στα μαλλιά της. Καθώς τυλίγει τα χέρια της γύρω από τον λαιμό του συντρόφου της, τα μάτια της κλείνουν γαλήνια, δίνοντας έμφαση στην ιδιαίτερη σύνδεση που δημιουργείται εκείνη τη στιγμή.
Κάποιοι θεωρούν ότι η γυναίκα του έργου, που συχνά μπορούμε να την δούμε και σε άλλους του πίνακες, είναι η μούσα του ζωγράφου και αγαπημένη του, η Emilie Floge. Ο Κλιμτ συχνά εξερευνούσε αυτό το αντικείμενο στα έργα του, δηλαδή τον έρωτα. Υπάρχουν κι άλλοι παρόμοιοι πίνακες, στους οποίους επεξεργαζόταν την αγκαλιά, όπως στο «Δέντρο της Ζωής», όπου βλέπουμε και πάλι δύο φιγούρες σε στάση αγκαλιάς.
Όμως, υπάρχει κι ένα άλλο έργο του, λιγότερο γνωστό, το οποίο χρησιμοποιεί το ίδιο θέμα με κεντρικό όμως συναίσθημα την αγάπη της οικογένειας. Στο έργο «η Οικογένεια», μία μητέρα και ένας πατέρας που κοιμούνται αγκαλιάζουν το παιδί τους.
Όπως και στο «Φιλί», ο καλλιτέχνης μας επιτρέπει να ρίξουμε μια ήσυχη ματιά σε μια στενή, ιδιαίτερη σχέση. Ωστόσο, αυτός ο διάσημος πίνακας έχει μια διαφορά που οι άλλοι δεν έχουν: ενώ στα περισσότερα έργα του Κλιμτ η γυναίκα έχει κυρίαρχο, αισθησιακό αλλά και συνάμα δυναμικό χαρακτήρα, εδώ η γυναικεία φιγούρα αφήνεται στην αγκαλιά του άνδρα, περιμένοντας το φιλί του.
Πηγή: Εναλλακτική Δράση